כפי שאנשים רבים – שכף רגליהם מעולם לא דרכה כאן – נוטים לחשוב על ישראל כעל ארץ מדברית שסועת קרבות שבירתה היא תל-אביב, כך גם לנו יש מיתוסים שונים בנוגע לארצות שמעולם לא ביקרנו בהן…

למשל, כשאנחנו חושבים על איראן רובינו בעיקר חושבים על האיום הגרעיני ועל המשטר הקיצוני, ובדמיוננו גם עולה תמונה של נשים מוסתרות בבגדים שחורים מכף רגל ועד ראש. אך איראן האמתית שונה לגמרי מהתמונה הקודרת, יש שם תרבות עשירה, מקומות בילוי תוססים, אוכל  מצוין ו-אדריכלות פורצת דרך.

קחו למשל את המבנה שנקרא ‘three views / a house’ שתוכנן על ידי משרד האדריכלים האיראני New wave. המבנה – המזכיר, קובייה הונגרית שהושלכה מידו של ילד מתוסכל באמצע המשחק – הותאם במיוחד למדרון שעליו הוא נבנה. הסיבה לבחירה ב"תיבות מסתובבות" שכל אחת מהן פונה לכיוון אחר, הייתה הרצון של האדריכלים לתת דגש מיוחד לקשר שנרקם בין בני האדם לבין הטבע ונופיו.

הבית שממוקם בצדה הצפוני של טהרן, בקרבת פסגות הרי אלבורז, מצליח להשקיף גם על פסגות ההרים וגם על  הערבה השטוחה – בלי להשתלט על שטח אדמה גדול. לדברי האדריכלים, כל התיבות צבועות בלבן כדי להעניק להן מראה ייחודי ואף תחושה של "טוהר".

לכל לשלושת התיבות בסיס משותף, כאשר התקרה של כל תיבה היא בעצם המרפסת של התיבה מעל. על מנת שדיירי הבית יזכו לראות כמה שיותר מרחבי נוף, החזיתות של התיבות עשויות מזכוכית שנמשכת מהרצפה ועד התקרה. מלבד התצפית לנוף, תפקידם של החלונות הגדולים הוא להכניס כמה שיותר אור טבעי לתוך המבנה.

‘three views / a house’ שתוכנן על ידי משרד האדריכלים האיראני New wave

מדרגות ספירלה מעץ חיוור מחברות בין שלושת הקומות ומשמשות גם כנקודת מיזוג בין רצועות הנוף השונות. השימוש בעץ ממשיך גם לתוך הריצוף והחיפויים של הבית והופך להיות מוטיב מרכזי בסגנון העיצוב.

בניגוד למה שמקובל בדרך כלל הכניסה הראשית מובילה דווקא לקומה העליונה הסמוכה למרחב הציבורי. לקומות הנמוכות יותר ניתן להיכנס באמצעות מדרגות חיצוניות. החללים הפנימיים כוללים שני חדרי שינה רחבי ידיים, בריכת שחייה פנימית וחדר סאונה. חדרי השינה נמצאים בקומה העליונה ואילו חלל המגורים, המטבח ופינת האוכל נמצאים בקומה מתחת.

אמנם משרד האדריכלים האיראני טוען שהקונספט שהנחה אותם בתכנון המבנה היה החיבור בין האדם לסביבתו, אך אם תתבוננו היטב בסביבה, המבנה נראה כמו רובוטריק עתידי שנחת בלב לבה של שכונת מגורים שקטה.