יש שני משפטים שאדריכלים, בכול מקום בעולם, פוגשים על בסיס יום-יומי:

"אני חייב שתוך פחות משבוע המבנה יהיה בנוי, מאובזר ומרוהט".

ו-"התקציב שלי ממש מוגבל".

אמנם שני המשפטים האלו נחשבים כאזיקי ברזל שמכאיבים לחופש ליצור, אבל אדריכלים ומעצבי פנים רבים מודים שפעמים רבות המגבלות דווקא מטעינות יצירתיות לא שגרתית וכתוצאה מכך נולדות היצירות הכי טובות.

כך בדיוק קרה למשרד האדריכלים הבריטי IPT Architects. כ-15 שבועות לאחר השלמת עבודות הכשרת הקרקע,  הם הצליחו לסיים את בנייתה של חווה ידידותית לסביבה במחוז "קינגהמשייר" בבריטניה. כלומר, תוך פחות משנה משרד האדריכלים הצליח לתכנן וגם לסיים את בניית החווה וכל הקסם הזה – בתקציב של 275,000פאונד.

חווה

שילוב בין מודרני למסורתי

בבניית החווה במחוז "קינגהמשייר" נעשה שילוב של שיטות בנייה מודרניות עם שיטות הבנייה המסורתית. כהדהוד למבנים דומים הפזורים באזור, החזית של הבית מחופה בלוחות עץ Larch(מין עץ מחטני) שצבועים בגוון כהה המזכיר ברזל.

חווה

נקודת הפתיחה בתכנון המבנה הייתה חקירת מבנה המשק המאפיינים את האזור – נקודה זו השפיעה על בחירת החומרים, תוך בחינת השימוש בלוחות עץ בשילוב עם צבעוניות שחורה שמשמשת כגשר המחבר בין הקרקע לבין השמים.

חווה

חיפוי לוחות העץ ממשיך לעבר הגג ואף תוחם מרפסת סגורה המתפקדת כנקודת תצפית לעבר הפעילויות השונות המתבצעות בחווה. הגג וחיפויי הבית משמשים כחיץ מפני פגעי מזג האוויר המגן על המבנה שנמצא על קרקע חשופה.

הבחירה בשיטת הבנייה נבעה גם מהצורך לספק רמה גבוהה של יעילות תרמית. בתוך המבנה החלל מחומם באמצעות שימוש בצינורות שמפזרים את החום בתוך המבנה, וגם באמצעות בעירת תנור עצים טבעי – שני אלמנטים אלו שומרים על טמפרטורה חמימה ללא שימוש מופרז באנרגיה.

חווה

בבית החווה ניתן לראות בבירור את הניגוד המשלים שנוצר בין הפנים לחוץ – החיפוי הצפוף של חזית הבית מאפשר לדייריו לשמור על פרטיותם, בעוד שבצדו השני של המבנה, משטחי זכוכית מהרצפה ועד התקרה מאפשרים כניסת אור טבעי ותצפית מלאה לעבר מרחבי הנוף העצומים. המפגש הראשון עם החווה מותיר בעיני הצופה את הרושם שמדובר במבנה צנוע ואילו הכניסה פנימה לתוך הבית משאירה תחושה של חללים מרווחים המוקפים בנוף עוצר נשימה.

חווה פנים

בזכות השימוש הפשוט, אך היעיל להדהים בחומרים ובמיוחד בזכות הבחירה בצבעוניות שחורה – פרויקט חוותHowe, העניק למשרד האדריכלים כמה פרסים יוקרתיים כולל מועמדות לפרס "אדריכל השנה"לשנת 2016.

חווה

חווה

קרדיט צילומים:  ipt architects