21 Caroline plac הוא בית פרטי ישן במרכז לונדון שעבר שיפוץ,שחזור על ידי משרד האדריכלים groupwork + amin taha. ההתייחסות המקורית של משרד האדריכלים לנושא השחזור, אפשרה לדיירי הבית ליהנות מנוחות מודרנית שהותאמה במיוחד לצרכיהם. 

אם יש מדריך לשחזור מבנים אומרים האדריכלים כותרתו הייתה צריכה להיות: חקור, שחזר, התעלם. חקור את המצב הפיזי, את המתודולוגיה ואת הקונטקסט החברתי שגרם לעיצוב המקורי. חקור את השינויים שחלו מאז ומה הסיבה להם. שחזר והתעלם בהתאם לנרטיב החדש של המבנה. המקום של קרוליין הוא פינת חמד משנות החמישים המאוחרות שמתחברת להייד פארק ולגני קינגסטון. במבנה ניכרת הרגישות המודרנית של סגנון העיצוב הצפון אירופאי, שבעיקר באה לידי ביטוי בשימוש הרחב בלבנים אפורות אדמדמות שמשתלבות היטב עם הגוון החם של העץ הטבעי.

21 Caroline plac

במקור המבנה תוכנן כך שתהייה בו הפרדה מוחלטת בין אזורי התפעול של המשרתים לבין חדרי האדונים. המשרתים עבדו במרתף ובקומה הראשונה ואילו האדונים שהו בחדריהם המרווחים והמוארים שבקומות העליונות. בתקופה שלאחר המלחמה ההיררכיה מאבדת מקסמה, והדור הצעיר שגר בבית מחליט לשפץ את המבנה ולבטל את ההפרדה בין אדונים למשרתים.

לאחר בדיקה מעמיקה של המבנה וההיסטוריה שלו, האדריכלים החליטו לשמור על החזית המקורית, על ריצוף ה'טרוורטין', ועל חלק מהקירות שהסתתרו מאחורי חיפוי עץ אורן שנוסף בשנות ה-70. בחדר נוסף, האדריכלים החליטו לשמור על הלוחות מעץ דובדבן.

סלון

לדברי משרד האדריכלים, הקונספט של התכנון החדש מתייחס אל המדרגות המקוריות שעולות מהמרתף ומגיעות עד לצוהר שעל גג הבית. האדריכלים חיפשו פתרון עיצובי שמצד אחד ידגיש את יופיין של המדרגות והמצד האחר שהתוספות החדשות יתמזגו לחלוטין עם המדרגות – עד כדי כך שבעוד כמה דורות אנשים לא יזהו מהו המקור ומהו החידוש.

מדרגות

בעקבות התכנון החדש, כל אחת מארבע הקומות שמעל המרתף הופכת ליחידה נפרדת שאופייה מוגדר בעיקר על ידי הרהיטים שבתוכה. בחלקו העורפי של המבנה ישנה מבואת זכוכית מרוצפת בלוחות עץ טבעי. המבואה שמתחברת אל המטבח מכניסה את ה"בחוץ" פנימה.

מעל, בקומה הראשונה, יש ארון רחב ממדים שבאמצעות סיבובו על הציר, אפשר לחלק את החלל לשני מתחמים נפרדים. לאחר שמסובבים את הארון, אחד מהמדפים יכול להיפתח ולהפוך למיטת אורחים שמשנה את ייעודו של החדר מפינת עבודה לחדר אורחים. יחידת ההורים נמצאת בקומה השנייה ולצדה חדר שינה נוסף. חדרי שינה נוספים נמצאים בקומה העליונה.

חדר

לאורך כל החדרים אפשר לראות שימוש עקבי באותה פלטת חומרים – שמעניקה לחללים השונים מראה אחיד למרות הייעוד השונה של כל חלל.

צילום: timothy soar