משרד האדריכלים וינסנט פאריירה  (vincent Parreira) הפך סטודיו לצילום מהמאה ה-19 לשתי דירות גג פריזאיות שכול חזיתותיהן עשויות מזכוכית.

שתי הדירות הדו-צדדיות שעוצבו על ידי משרד האדריכלים הצרפתי, נמצאות בחלק העליון של בניין עתיק ברובע ה-9 של פריז. הדירות, שמיועדות לשימוש לטווח קצר, מרוהטות בסגנון מינימליסטי שמשתלב היטב ברוח הפריזאית ששורה על המקום.

משרד האדריכלים וינסנט פאריירה  (vincent Parreira) הפך סטודיו לצילום מהמאה ה-19 לשתי דירות גג פריזאיות שכול חזיתותיהן עשויות מזכוכית.

שתי הדירות – שבמבט ראשון נראות כמו מצפה כוכבים שרוהט בטוב טעם – נהנות מחשיפה כפולה לנוף – בצד של הטרקלין אפשר להשקיף לעבר החזיתות של מלון גרנד. מהמטבח אפשר לראות את רצף הגגות הרומנטיים של פריז. לדברי פאריירה, אחד מהחלקים המרכזיים בפרויקט היה החלפת גג הזכוכית כך שהחופה החדשה תהייה בדיוק באותן המידות כמו החופה שנבנתה בשנת 1899.

למרות תשומת הלב המוקפדת לפרטים, האדריכלים היו צריכים לשכנע את "מועצת המנהלים" האחראית על תחום האדריכלות בפריז לאשר את התכניות החדשות. פאריירה רצה לעצב את הדירות בסגנון עכשווי יותר ועלה החשש שהסגנון החדש יפגע במראה הכללי של המבנה.

כתוצאה מחזיתות הזכוכית, הדיירים עצמם נראים כמיצג בתוך המרחב העירוני. משום שאורחי בית המלון שנמצא מול הדירות, כמעט אינם נמצאים בחדריהם, פאריירה בחר שלא להתקין וילון או תריסים. אחד מהמוטיבים הבולטים בעיצוב הדירה הוא הריהוט שמקובע לרצפה – ארונות אחסון וספסלים לאורך החזית השקופה – משאירים את החלל נקי וללא אלמנטים מיותרים.

מכיוון שהדירות מיועדות לדייר יחיד או לזוג, גם הפרטיות בתוך הדירות לא הדאיגה את האדריכל. הדירות חולקו לשתיים באמצעות מראה חד כיוונית, שמכניסה יותר אור למבנה. חדרי השינה וחדרי האמבטיה נמצאים במפלס הנמוך של הדירות ואילו חדר האורחים והמטבח נמצאים בקומה העליונה. הגישה אל הדירות נעשית דרך גרם מדרגות ומסדרון צר שבעבר הובילו לחדרים השמורים למשרתים.

"חדר השינה ממוקם מאחורי קיר זכוכית שקוף" מסביר פאריירה "הפרטיות אינה מושגת באמצעות קיר מפריד, אלא באמצעות וילון שדרכו אפשר לראות את הצלליות. בנוגע למראות הגדולות, מדובר בקריצה רחוקה לעבר 'ארמון המראות'".

למשחק בין החשיפה וההסתרה נכנס השימוש במראות כמחיצות. המבקר בדירות אינו יכול לדעת האם מולו נמצא קיר זכוכית או ארון?הרעיון שהמראה מסתירה את חדר הרחצה, כלל אינו עולה בדעתו.

גרם המדרגות הלבן שמחבר בין המפלסים, הוא גרם המדרגות המקורי – העיבוד החדש מצליח לשלב את הגרם בתוך סגנון העיצוב הכללי.

"כשאתה יושב על הספסל אתה נסחף לגמרי לתוך השמיים" – במשפט אחד מסכם פאריירה את הקונספט שעומד מאחורי עיצוב הדירות.

קרדיט תמונות: ©LUC BOEGLY

קרדיט תכניות: © AAVP ARCHITECTURE