האדריכל מיכי סתר

נניח שבמשך כמה שנים אתה עובדים במשרד שנמצא במרחק נסיעה מביתכם ואז – יום אחד, ללא שום התרעה מוקדמת, המנכ"ל מודיע שהחברה עוברת לעיר אחרת. רק המחשבה על ישיבה חסרת תכלית בפקקים של הבוקר יכולה לגרום לכל אחד ואחת מאתנו לחשוב על עזיבה ועל חיפוש מקום עבודה קרוב לבית…

אלא אם כן, האדריכל שמתכנן את המשרדים החדשים הוא לא רק זה שתכנן את משרדי חב' גוגל וחב' פייסבוק, אלא אחד כזה שהמוטו שלו הוא: "שלעובדים יהיה כיף להגיע לעבודה". "כאשר שמעתי שהעובדים של חברתהרמוניק צריכים לעזוב את מקום עבודתם בראש העין ולעבור לקיסריה" מספר האדריכל מיכי סתר "ידעתי שאני רוצה ליצור חוויה כיפית וגם ביתית שתפצה על המעבר שנכפה עליהם".

חברת הרמוניק

מכיוון שמדובר בחברה שמשתרעת על שטח של כ-3,000 מטר ועובדים בה יותר מ-200 עובדים שצריכים לחלוק יחד חללים משותפים, משימת הפיכת משרדי חברת 'הרמוניק' ל"ביתיים" לא הייתה פשוטה כלל. כפי שאתם יכולים לראות, גם את המשימה הזו כמו את עיצוב משרדי גוגל – שהיו מבחינת מיכי סתר נקודת מפנה בקריירה – הוא צלח בהצלחה רבה.

חברת הרמוניק

אלינור השלום הייתה המעצבת האחראית על הפרויקט, וכמו בכל פרויקט במשרד, כל המעצבות תרמו את חלקן להצלחתם של הפרויקטים השונים. "בתהליך העיצוב של משרדי חברת גוגל בחיפה ולאחר מכן בתל-אביב, תפיסת עולמי השתנתה ועמה הדרך שבה אני מתכנן משרדים. מבחינתי, העיצוב של משרדי גוגל הוא עיצוב פורץ גבולות משום שהבנתי שחווית העבודה במשרד יכולה להיות שונה ומהנה ולכן פרודוקטיבית יותר".

חברת הרמוניק

האם יש הבדל בין הגישה של גוגל לבין הגישה של החברות הישראליות שפונות אלייך היום?

"מגוגל קבלנו יחסית יד חופשית , הקונספט היחיד היה לייצר חוויה אחרת עבור העובדים, שהמשרד יהיה מקום שכיף להגיע אליו ולשהות בו שעות על גבי שעות… אני חושב שכל החברות מעוניינות בכך. להרבה חברות יש גם ערכים דומים כמו המעבר לחללים פתוחים, יצירת שיתוף פעולה בין העובדים, שקיפות וכדומה, אבל בכל חברה הערכים האלו מוגדרים אחרת. יש חברות שמתרגמות 'שקיפות' כקירות זכוכית ויש חברות שישימו דגש על החיבור בין העובדים באמצעים חברתיים, למשל, עיצוב הקפיטריה כך שהיא תשמש כמקום המפגש העיקרי".

חברת הרמוניק

מאז עיצוב משרדי גוגל, מיכי סתר עוסק בעיקר בעיצוב משרדים יצירתיים ומעוררי השראה, אך לדבריו בחירה זו אינה מנותקת לחלוטין מעולם הבנייה הפרטית, משום ש"כמו בבית פרטי, בכל פרויקט של עיצוב משרדים יש שימוש באותם אלמנטים שיוצרים את החמימות הביתית".

חברת הרמוניק

כאשר שאלתי את מיכי סתר האם זה נכון שבשנים האחרונות הוא מתמקד אך ורק בעיצוב פנים הוא אישר את דבריי והסביר: "אני לא טוב בדחיית סיפוקים וזו הסיבה שעברתי לעיצוב פנים. זה מתחבר לילד שבי שאין לו סבלנות לחכות… בעיצוב פנים אני רואה את התוצאה כעבור כמה חודשים ואילו באדריכלות, הפרויקט יכול להימשך כמה שנים ולפעמים אפילו להיקבר במגירה. המימוש המהיר של הפרויקט הוא חלק מההתרגשות".

חברת הרמוניק

אפשר לומר שהקריירה של מיכי סתר הוכתבה מראש "בבית הספר היסודי כשהמורה לציור הביט בציורים שלי וטען שאני חייב ללכת ללמוד אדריכלות" וזה מה שעשיתי. הבחירה במקצוע מעשי הושפעה גם מאבי, ניצול שואה אשר הטיף לי עוד בילדותי ללמוד 'מקצוע מעשי' ובגרות. למדתי באורט טכניקום במגמת "הנדסאי אדריכלות", כך שאפשר לומר שמגיל 15 אני עוסק באדריכלות". ואחר כך המשכתי הלימודים בטכניון בחיפה

את דרכו המקצועית מיכי סתר התחיל כאדריכל אצל האדריכל המיתולוגי רם כרמי, שם הוא היה מעורב בפרויקטים כבדי משקל כמו תכנון האוניברסיטה בהר הצופים, תכנון הרחבות לקיבוץ חולדה וכדומה. היום במשרד הלופט שלו ברמת-גן מיכי סתר טוען בחיוך שהוא עובד פחות. "פעם עבדתי משמונה עד שמונה והיום אני עובד מתשע עד שבע".

אחרי כל-כך הרבה שנים בתחום, מה עדיין מרגש אותך במקצוע?

"אני מתרגש מהמצגת הראשונה שאנחנו מציגים בפני הלקוח ובמיוחד כשהלקוח מתלהב ממנה. אני גם אוהב לראות איך החלומות קורמים עור וגידים ולשמוע את קולות ההתלהבות של הלקוח ושל העובדים כשהם רואים את הפרויקט הגמור בפעם הראשונה.

חברת הרמוניק

אני גם אוהב מאוד את האתגר שבמיחזור ובתכנון ירוק. בעיצוב המשרדים בגוגל חיפה מחזרנו משקופים, דלתות וחלונות. במשרדי חברת פייסבוק – את דודי השמש ואת בלוני הגז הפכנו לעציצים. אני אוהב למצוא, בכל פעם מחדש, דרכים יצירתיות למחזר ואני גם נהנה מאוד לחקור יישומים של חומרים חדשים".

ומה מלחיץ אותך?

"ההתחלה מלחיצה אותי, השאלה – איך שוב, העובדות המדהימות של המשרד ואני יוצרים משהו חדש? וגם המתח שהלקוח לא יסכים לרעיון  שלנו".

חברת הרמוניק

ומה מרגיע אותך?

"אני הולך כל בוקר לים ובחלק מהימים אני שוחה. בזמן האחרון התחלתי גם לגלוש עם גלשן SAP. לפני כמה שנים התחלתי ללמוד לשחק גולף, כדי שיהיה לי מה לעשות כשאצא לפנסיה, אבל אף על פי שנהניתי מאוד גליתי שהמשחק גוזל ממני המון זמן.

חברת הרמוניק

אם לא היית אדריכל באיזה מקצוע היית בוחר?

"הייתי רוצה להיות במאי קולנוע, משום שבדיוק כמו אדריכל גם במאי קולנוע יכול ליצור מציאות אחרת ובעצם ליצוק את הרעיונות שנמצאים אצלו בראש לתוך סט מדהים".

למרות הישגיו הרבים, מיכי סתר מרגיש שהטוב ביותר עוד לפניו "אני חי בהרגשה שיש עוד פסגות שאני צריך לכבוש… זה הילד שבתוכי שמאמין שהכול עוד לפניו".

חברת הרמוניק

חברת הרמוניק

חברת הרמוניק

חברת הרמוניק

חברת הרמוניק

חברת הרמוניק

חברת הרמוניק

חברת הרמוניק

חברת הרמוניק

חברת הרמוניק

צילום: אינסה צילום אדריכלות

ריצוף, חיפוי, כלים סניטריים: זהבי עצמון

כתבת: שירה רייז משולם

התמונות שמלוות את הכתבה צולמו במשרדי "הרמוניק" בקיסריה