מפעל לייצור אלכוהול וטבק

בעיצובArquipélago  מרכז לאמנות עכשווית, העבר ה"תעשייתי" של המקום נשמר ואילו המבנים החדשים משמשים כגשר שמאחד בין זמנים שונים. האינטגרציה הזו מדגישה את הדיאלוג בין הבניין הקיים (מפעל לייצור אלכוהול וטבק) לבין הייעוד החדש – מרכז אמנות ותרבות הכולל אולם רב תכליתי לאמנויות הבמה, סטודיו לאמנים ועוד.

מרכז אמנות ותרבות

ה-Arquipélago  משלב בתוכו דיסציפלינות שונות מתוך כוונה "להפיץ, ליצור ולעורר את התרבות" בפריפריה. לדברי משרד האדריכלים João Mendes Ribeiro  שתכננו את הפרויקט, המוזיאון הוא "חלל שתפקידו לחבר בין ממשקי ידע שונים, לבין אירועים ואנשים".

לפני כמה שנים, משרד האדריכלים João Mendes Ribeiro  תכננו פרויקט דומה ובו הם התנסו לראשונה בשיקום מרכז לאמנות (בקוימברה, פורטוגל). בפרויקט הנוכחי הם הוסיפו למושג "שיקום" – אלמנטים של שיחזור בניינים היסטוריים תוך שמירה על קונספט עיצובי עצמאי. בנוסף, משרד האדריכלים ניסה ליישם את החוויה האדריכלית בתיאטרון Schaubühne  בברלין, ובתיאטרון Lina Bo Bardi’s Teatro Oficina  בברזיל.

מהגלגול הקודם לעבר העתיד

ה-Arquipélago  רוכש את זהותו באמצעות שיחה שקטה שמתקיימת בין "הגלגול הקודם" של האזור לבין שני המבנים החדשים. הכוונה של משרד האדריכלים הייתה מצד אחד לבלום את ה"מודרניזציה" ומצד שני – שהמבנים החדשים יתאימו לפונקציות ולתנאים המיוחדים של מרכז שאמור למשוך אליו מבקרים. לדברי João Mendes Ribeiro  הם חיפשו אחר דרך למצוא את האיזון הנכון בין דרישות שונות שלא תמיד עלו בקנה אחד עם המבנה הישן.

מדרגות

למרות הרצון העז של האדריכלים לשמור על ההבדל בין הישן לחדש, הם לא רצו להקצין את השוני, אלא לאחד בין התקופות השונות באמצעות מניפולציה אדריכלית. הקונסטרוקציות הקיימות סומנו על ידי האבן הוולקנית ואילו הבניינים החדשים לובשים צורה מופשטת שאינה קורצת לסגנון עיצוב ספציפי.
השימוש בבטון ובאבן בזלת מקומית מעניק למקום "שלווה עיצובית" שבתוכה הזיכרון האדריכלי מהדהד, בלי לפגוע במבנה השלם. בדרך זו העיצוב שומר על מחויבותו לקיים. הבניינים החדשים הם שומרי הסף של המוזיאון.

קירות

עיר בתוך עיר

האמנות מצליחה לטשטש את הגבולות בין: המרחב הפרטי והציבורי, פנאי ועבודה, אמנות וחיים ואילו השילוב בין הישן לחדש הופך את המקום לאטרקציה חשובה בתוך הפריפריה.

בניינים

"בנוגע לתכנון האתר, הרעיון המרכזי היה לבנות "עיר בתוך עיר" תוך דאגה ליחסים בין הבניינים, השבילים והשטחים ציבוריים. הרעיון הוא אינטגרציה מלאה. הבניינים החדשים תוכננו בהתאם לבניינים הקיימים, כאשר ישנה חשיבות מיוחדת לחומריות שמלכדת בין המבנים (החומר בבניינים החדשים קשור אל האבן של הבניינים הישנים במיוחד בגגות הבניין החדשים – שממשיכים את הצורה הקיימת). המטרה שלנו הייתה לשחזר ולשקם את הבניינים הקיימים ולעצב סט של בניינים חדשים לחלוטין שיעלו בקנה אחד עם המבנים הישנים. ההשראה שלנו הגיעה מהמקום ומהים, מהכוח של המבנה הקיים ומאבן הבזלת".

מדרגות

מדרגות

אולם

אולם

אולם