משרד האדריכלים Handel התבקש לתכנן בניין "סופר מודרני" בצמוד לקתדרלה עתיקה מאוד.

משרד האדריכלים Handel  התבקש לתכנן בניין "סופר מודרני" בצמוד לקתדרלה עתיקה מאוד.

קתדרלת "סנט ג'ון", הממוקמת במנהטן בפינת רחוב 113  ושדרת אמסטרדם, היא הקתדרלה הרביעית בגודלה בעולם והכנסייה הגותית הגדולה ביותר.

קתדרלת "סנט ג'ון" נתפסת לא רק כאחד מהמבנים העתיקים באזור, אלא גם כאחת מהקתדרלות המסקרנות  ביותר והיא מושכת אליה תיירים מכל קצוות העולם. בנוסף לטקסי הפולחן, מתקיימים בקתדרלה ערבי דיון, הופעות, קונצרטים וכדומה.

החשיבות הגדולה של הקתדרלה, יופייה המפואר והמסתורין שעופף אותה יכלו להרתיע גם את משרדי האדריכלים הוותיקים והמנוסים ביותר שמתבקשים לבנות בניין מודרני כמעט בצמוד אליה.

משרד האדריכלים הניו-יורקי Handel  היה צריך למצוא פתרון יצירתי שיכבד את העתיק אך באותה מידה – שהחדש לא ייראה כמו נטע זר על שטח מקודש.

הבניין החדש כולל 15 קומות שמחולקות לשני מתחמים לאורך חזית רחוב 113. החיפוי התלת-ממדי של המבנה הופך אותו למעין גבול ברור בין הרחוב לקתדרלה, אבל בו-בזמן המבנה מצליח לחבר באלגנטיות, בין הרחוב התזזיתי לבין השקט העצמתי שבוקע מבין כתלי הכנסייה.

חזית פעורה ומדרגות מפוארות בין שני המתחמים חושפות, כמו בהצגת תיאטרון, את הקתדרלה במלוא הדרה ומספקות גישה ישירה אל האולם הראשי של הכנסייה. גלריה מעוצבת שנמצאת בקומה הראשונה של הבניין מחברת בין שני המתחמים.

החזית של הבניין מורכבת מסדרה של יציקות בטון שנראות כמו צלעות איתנות שמגוננות על המבנה העתיק. ה"צלעות" משמשות כמעין טרנספורמציה של עמודי התמיכה העתיקים של הקתדרלה.

העומק של הצלעות משתנה לאורך רחוב113  ויוצר חזית מלאכותית חדשה שמשנה את פניה סביב הבניין.

ההיפרדות של צלעות הבטון מחזית הזכוכית וההתחדדות שלהן כלפי מעלה יוצרות דימוי אמורפי של מבנה הקתדרלה. כלפי הרחוב המבנה מתחדד שוב כדי לתת עוד מקום למרחב הציבורי.

עיצוב הפנים של כל דירה ודירה, מתוך 450 הדירות שבבניין, הוא מעין המשך ויזואלי של הצד החיצוני. הדיירים  יכולים להשקיף אל תוך תוכי הקתדרלה או לחילופין להתבונן ב"מורנינגסייד פארק" הירוק שנמצא בכיוון צפון-מזרח.

המבנה משתנה בהתאם לנקודת המבט. כאשר צופים עליו מהצד מוצקות הבניין הופכת למטושטשת והוא הופך לצורת זכוכית מופשטת שמוגדרת באמצעות מסגרת בטון עדינה. הבטון המסותת בחזית שדרת אמסטרדם תוכן גם כמחווה למלאכת היד המסורתית.