בית קפה

מאפיית ה-‘VyTA santa margherita’ שעוצבה על ידי דניאלה קולי נמצאת בתוך תחנת הרכבת ההיסטורית בפירנצה שבאיטליה. בגלגולו הקודם החלל היה חדר המתנה של נוסעי המחלקה הראשונה בתחנה העמוסה 'סנטה מריה נובלה', שמאז ועד היום נחשבת לתחנת רכבת מרכזית בפירנצה ולאחת התחנות החשובות באיטליה.

בזמנו, התחנה שתוכננה על ידי האדריכל ג'ובאני מיכלוצי (Giovanni Michelucci), נחשבה ליצירת מופת של האדריכלות האיטלקית הרציונליסטית של שנות ה-30, אך השנים הותירו את הקמטים שלהן – עד למטמורפוזה שפינת ההמתנה עברה.

המראה היוצא דופן של מאפיית ‘VyTA’ הוא תוצאה של שימוש בחומרים עתיקים שקולעים לתכנון המקורי. ההיתוך של חומרים היסטוריים שונים עם סגנון עיצוב מודרני הוליד עיצוב הרמוני שמעניק למאפייה מראה מהודר.

השימוש במשטחים מלוטשים שמשקפים את הנעשה סביבם, מרכך את הנוכחות המסיבית של הדלפקים ושל סביבת העבודה בחלל הקטן. סידור ישיבת הסועדים בסמוך לדלפק מאפשר להם לאכול מאפה, לשתות קפה ולהציץ בנחת לעבר המולת העיר הסואנת.

המאפיינים החדשים שמיושמים באמצעות חומרים בעלי נוכחות כגון: נחושת, זכוכית, ושיש מתממשקים עם המאפיינים ההיסטוריים, כמו למשל חיפוי העץ של הקירות שעליהם תלויות תמונות וינטג'.

התאורה יוצרת מראה רך ומזמין. הדלפק מואר על ידי נוריות לד קטנות ואילו נורות משתלשלות מאירות את תמונות הוינטג'. מנורות קיר לבנות בסגנון עיצוב עתיק מדגישות את קיר הנחושת.

בלב המאפייה נמצא אלמנט בצורת האות עשוי מנחושת ומזכוכית שמשלב פונקציונאליות עם עיצוב. זהו האזור של גופי התאורה שתלויים מעל הדלפק המרכזי. בזכות הטקסטורה יוצאת הדופן שמורכבת ממשחק של חלל ונפח המושג באמצעות צינורות נחושת דקים – האלמנט משמש מוקד משיכה עיצובי שמפיח חיים במקום חסר גיל ובמקביל מעניק לו אינטימיות שמרחיקה את הסועדים מתנועת הנוסעים שמגיעים לתחנת הרכבת.

"קיר מראה" בצבע ירוק, יוצר אשליה של שטח גדול יותר, בזכות ההשתקפות של הרצפה הדקורטיבית שמושפעת ממוטיבים היסטוריים הלקוחים מהריצוף המקורי.

העובדה שתחנת הרכבת כולה נחשבת כמבנה היסטורי שנועד לשימור, הציבה אתגר משמעותי שגרם למעצבת להתמקד באינטגרציה שבין החלל המקורי, לבין הזהות החדשה שלו כדי ליצור, עבור המבקרים במקום, חוויה ייחודית עם ניחוח נוסטלגי בלי לוותר על הזהות של המותג.

האם  דניאלה קולי הצליחה לעמוד באתגר, זאת תצטרכו להחליט בעצמכם.

לאתר האדריכלית : http://www.collidaniela.com/